breinballon.png
De restaurant keuze: goed geïnformeerd, of kuddegedrag?

De restaurant keuze: goed geïnformeerd, of kuddegedrag?

bron: pixabay

bron: pixabay

Een herkenbare situatie: links een restaurant met een rij tot buiten, en rechts een eetkamer waar je dwars doorheen kijkt zonder een mens te spotten… hoe komt dit, en waarom kiezen wij steevast voor aansluiten in de rij?

Darwin

Allereerst is het evolutionair gezien het veiligst om je in een groep te bewegen - we hebben 200.000 jaar rondgezworven in packs op zoek naar voedsel en tijdelijke onderdak. En niet zozeer omdat we zo sociaal begaan waren met elkaar. Maar eerder omdat je overlevingskansen hierdoor vergroot werden. De zoektocht naar een goed restaurant is daarin niet veel veranderd. Dank Darwin voor dat inzicht - logisch dus dat we ons goed voelen onder het gezelschap van onze medemens. 

Daarnaast willen we simpelweg datgene wat anderen ook hebben

Daarnaast willen we simpelweg datgene wat anderen ook hebben. Een oerdrang die haar oorsprong vindt in onze peutertijd, en blijkbaar nooit stopt (eigen ervaring). Maar enkel wordt gecultiveerd. Afpakken is sociaal onacceptabel en verandert in meedoen. Nu weet je meteen waarom een gereserveerde tafel zo lekker voelt in een overvol restaurant (tip!) .

Sociale bewijskracht

Enfin, ik dwaal af; wat nou als het lege restaurant echt beter is? Ik bedoel ze hebben het qua intern verkeer op orde want er ontstaan geen rijen en opstoppingen. De kans dat je de beste tafel kan krijgen is groot. Gegarandeerde aandacht van de gastheer en wellicht een fenomenale culinaire exercitie met happy ending voor zij die van toetjes houden.

Maar dat blijkt niets uit te maken; we vertrouwen vaak meer op onze medemens dan op ons eigen verstandelijk vermogen; een leeg etablissement geeft je een voorgevoel dat er iets niet in de haak is. Wat dat precies is, is moeilijk te verwoorden - maar de enige gast zijn voelt voor de meeste mensen als onbehaaglijk en oncomfortabel. Nee, bij de buren zit het helemaal vol. Dus daar zullen de prijzen vast goed zijn en de kwaliteit en de service, etc… dat moet namelijk wel - want al die mensen zouden er niet zijn als het een slecht restaurant was. Dat fenomeen heet “sociale bewijskracht” - ofwel “social proof” in beter marketing-engels. Waarin de keuze van de groep, in ons eigen redeneren als overduidelijke bewijslast wordt opgevoerd voor de juistheid van hun keuze (“zij zullen het wel beter weten dan ik…”). 

Maar wat heb jij daaraan?

Er zijn honderd manieren om je zaak vol te laten lijken met enkel 4 gasten. Dus help jouw doelgroep een beetje met het maken van een wel-overwogen keuze, ook als ze de eerste zijn. Maar vergeet niet; eenmaal binnen, wil deze onbewust wispelturige gast niets anders dan bevestigd worden in zijn keuzes, en gesterkt in zijn eigen gelijk. Speel daarop in. Goed gastheerschap en dito keuken bepalen of deze gasten terug gaan komen, en zelfs misschien wel een toffe recensie achterlaten. 

Wil je meer slimheid inbouwen, of wil je gewoon eens sparren met een van onze hospitality ontwerpers, schroom niet en nodig ons geheel vrijblijvend uit voor een kennismakingsgesprek.

interAlter

InterAlter bedenkt bijzondere belevingen voor de zakelijke markt en werkt voornamelijk voor ondernemers die zich durven te onderscheiden. Het buro combineert interieurarchitectuur met marketing tactieken en weet zo de commerciële belangen van hun klanten te omarmen. In 2015 haalden zij met het Kaboom Hotel de Entree Magazine Hopitality Award binnen voor “best hotel concept” , en ook dit jaar zijn ze wederom genomineerd met het nieuwe concept voor het recent verbouwde Mabi city centre Hotel in Maastricht.

 

de showroom van morgen ligt in Breda

de showroom van morgen ligt in Breda

Val van paard niet veroorzaakt door kerstversiering

Val van paard niet veroorzaakt door kerstversiering