breinballon.png
Val van paard niet veroorzaakt door kerstversiering

Val van paard niet veroorzaakt door kerstversiering

metaphor-1209691 kopie.jpg

Goedkeurend glimlacht onze Spaanse kindervriend naar de uitbundige kerstversieringen die ons land rijk is. De onfortuinlijke val van zijn paard dit weekend in Zeist, stond hier dan ook geheel los van. We starten steeds vroeger. En “Kerst” is het inmiddels een heel seizoen lang. Dat het vandaag de dag niet meer enkel pieten, pakjes en mandarijnen zijn, die de parade omringt, lijkt onze bejaarde jockey niet te deren. Sint Nicolaas en zijn Amerikaanse naamgenoot gaan inmiddels hand in hand. En de kerstboom, met of zonder kluit, jaagt geen pieten meer weg. (Wel slaan ze steevast hangende sokken over, en houden zich uitsluitend aan het vullen van kinderschoeisel).

Verras je gasten

Ook in je winkel, cafe of hotel hoef je je niet meer strikt aan Sinterklaas, Kerst, of welk ander folkloristisch volksfeest te houden. Grenzen opzoeken lijkt de nieuwe trend te zijn. We kenden het fenomeen al een tijdje uit de marketing en communicatie; neem 1 onderdeel van kerst, en vergroot het uit totdat er iets heel nieuws ontstaat. En dat mag nu dus ook in jouw zakelijke interieur. Verras deze feestdagen je gasten met een heel bos in plaats van een enkele boom. Zet de airco op -10 en en doneer truien en dekens in een tijdelijk ijscafe. Of laat een lokale tape-artist je interieur inpakken als een omgekeerde Christo.  Maar wat je ook doet, doe vooral niet hetzelfde als de particulier thuis. 

Marketing stunt

En dat geldt vooral voor kerstdecoratie. Meer lampjes wil niet zeggen meer omzet. Juist hier blijkt dat authenticiteit en originaliteit de kassa-lade doet rinkelen. Potentiële klanten raken afgestompt en visueel zwaar overprikkeld. Geen wonder dat geurende wafel- en gluhweinkarretjes het zo goed doen. Zet dus vooral in op andere zintuigen (lees meer daarover in ons vorig blog) , en zorg dat jouw signalen de juiste doelgroep raken. Wind en sneeuwmachines hebben onze voorkeur, maar voel je vrij om enthousiaster te werk te gaan. Een ideale dekmantel voor een goede marketing stunt, nu ook de Gemeente (en overheidsdiensten in het algemeen) iets meer door de vingers zien in het kader van de kerstgedachte. Dus de volgende keer dat de Sint van zijn paard dondert, hoor ik graag dat het wél was omwille van de kerstdecoratie!

Wij wensen u, beste ondernemer, een fenomenaal seizoen, goede omzetten en vooral een hele gezonde exploitatie toe!

interAlter

InterAlter interieurarchitecten bedenkt bijzondere belevingen voor de zakelijke markt en werkt voornamelijk voor ondernemers die zich durven te onderscheiden. Het buro combineert interieurarchitectuur met marketing tactieken en weet zo de commerciële belangen van hun klanten te omarmen. In 2015 haalden zij met het Kaboom Hotel de Entree Magazine Hopitality Award binnen voor “best hotel concept” , en ook dit jaar zijn ze wederom genomineerd met het nieuwe concept voor het recent verbouwde Mabi city centre Hotel in Maastricht. Lees meer over interAlter op www.interalter.nl

 

De restaurant keuze: goed geïnformeerd, of kuddegedrag?

De restaurant keuze: goed geïnformeerd, of kuddegedrag?

 Horeca slaat handen ineen: Bedelende kinderen bleek marketing truc

Horeca slaat handen ineen: Bedelende kinderen bleek marketing truc