Magazzino pop-up store gepubliceerd in BNI intern magazine!

De veger gaat nog eenmaal door de lege ruimte voordat het licht definitief dooft. Pop-up insinueert automatisch ook een moment van gaan, dat maakt het juist zo leuk! De afgelopen twee jaar was “Magazzino” gevestigd aan de Wycker Brugstraat te Maastricht. De fysieke temporary outlet van Bastiaans Exclusieve Schoenen. Geen kleintje binnen hun segment, zeker lokaal gezien niet. Hun standaard winkelconcept laat eigenlijk geen “koopjeshoek” toe - en een mega-opruiming is al helemaal uit den boze!  Toch blijven losse paren staan in het magazijn.  “Nee sorry mevrouw;  enkel nog in 36, en 1 in maat 39, maar we hebben wel nog deze…” wie herkent het niet?

 

In 2013 was de maat vol, en het magazijn idem - tijd voor verandering!  Samen met InterAlter interieurarchitecten (Maastricht) werd een plan op poten gezet. Het zou een tijdelijke winkel betreffen die steeds voor twee jaar zou bestaan. Met als enige doel: het op een originele manier verkopen van de overgebleven paren.  

Vanuit conceptueel oogpunt werd gekozen voor een soort “tijdelijke toegang tot het magazijn” - dat was immers ook de aanleiding. De tijdelijke winkel werd geopend onder de naam “Magazzino”. 
Er werd een opgeschaalde schoenendoos getekend, en een slim systeem om deze te kunnen gebruiken voor de verschillende interieur- en etalagedelen. De overige objecten kwamen daadwerkelijk uit het magazijn, of uit een van de andere winkels en zijn voorzien van een vers laagje lak. Een winkel voor twee jaar vraagt een hele andere kijk op de investeringen dan bij de gebruikelijke eeuwigheid (12 jaar).Het budget moet natuurlijk in verhouding blijven met de levensduur, anders zou het hele pop-up-idee nooit aan bestaansrecht winnen.  
Maar de winkel mocht absoluut geen goedkoop uiterlijk krijgen - het was dan wel een “outlet” , maar dat is iets anders dan een “dumpzaak”. De korting op deze artikelen heeft niets te maken met hun courantheid, maar meer met de beschikbaarheid. De klanten mochten niet de verkeerde indruk krijgen - ondanks dat de betiteling “outlet” dat wellicht zou kunnen doen vermoeden.

Het idee was om een soort “behind the scenes” gevoel te creëren. Je mocht immers zelf even door de magazijnen lopen. Geen vaste collectie hier, maar juist enkel unieke paren - overzichtelijk gerangschikt op maat. De incomplete series van de bestaande winkels, bleek een waanzinnig uitgangspunt voor de tijdelijke variant.

Het snel up-poppen - is dat een woord? - en weer verdwijnen van dit soort winkels maakt een wat rauwere materiaalkeuze of afwerking vanuit economisch oogpunt al snel geoorloofd. Sterker nog, het zou zonde zijn van al die materialen om ze maar zo kort te gebruiken. InterAlter heeft er in dit geval expliciet voor gekozen om met een goedkoop, en goed recycleerbaar, materiaal te werken dat ook daadwerkelijk maar twee jaar zou meegaan. “het was uiteraard wel een beetje een gok, want hoe lang gaat een kartonnen doos mee? Dat hippe sneakertje vertrouwden we wel, maar die herenboot uit de wintercollectie was het uitgangspunt tijdens het ontwerpen”.  Een flexibel systeem, waarin makkelijk beschadigde onderdelen konden worden gewisseld was daarom evident. Dat dat vervolgens ook nog talloze mogelijkheden bood om te kunnen “spelen” met het interieur tijdens het gebruik was mooi meegenomen!  

 

Intussen zijn de vierduizend dozen (het zullen er nu wel wat minder zijn) weer verhuisd naar het echte magazijn. En doen dienst als beschermende verpakking voor de internet aankopen van de online outlet. Schoenen kunnen enkel geruild worden in hun originele en onbeschadigde verpakking. Een doos-in-doos principe is daarvoor een prima uitkomst. 

De karton-stans ligt klaar om nieuwe dozen te produceren zodra de magazijnen weer te vol staan - je weet nooit wanneer en waar Magazzino nu weer opduikt.

interAlter interieurarchitecten
ontwerpers: Margarita Gaier en Roger Haan
fotografie: Daniel Matakena

 

www.interalter.nl
www.bastiaansschoenmode.nl