breinballon.png
Nieuwe winkelformule voor Albert Heijn?

Nieuwe winkelformule voor Albert Heijn?

“Albert Heijn leert nieuwe medewerkers dat “premium” klanten blank en hoogopgeleid zijn, en dat “budget” klanten met een laag inkomen een donkere huid en kroeshaar hebben. De laatsten kopen veel telefoonkaarten en goedkope huismerken, terwijl de premiums verse sappen en biologische producten kopen” aldus de Volkskrant.

In totaal weet meneer Heijn zijn klanten in 6 archetypen in te delen, elk met een ander budget en bestedingspatroon. Maar waarom blijft het daarbij vragen wij ons af? 

Adaptieve supermarkt

Wat in eerste instantie verkeerd geïnterpreteerd zou kunnen worden, zou zomaar kunnen leiden tot een totaal nieuwe winkelformule. Dus vergeet voor het gemak even die etnische achtergrond. Hier is heel iets anders aan de hand - en dat heeft niets te maken met discriminatie, maar met de diversiteit van onze samenleving. Een automatische analyse van leeftijd, kledingstijl, bestedingspatroon, taalgebruik en haarsnit zou zomaar wezenlijk kunnen worden in de adaptieve supermarkt van morgen. Online doen we niet anders! 

Spiegelen

Want waarom moet ik hetzelfde karretje voortduwen als mijn buurman? Wellicht wil ik wel meer (borg) betalen voor een duidelijk onderscheidende variant - of juist een extra smalle, omdat ik altijd in de spits mijn verse groenten oppik en geen tijd heb voor files en oponthoud. Volledig incognito - voor BNers en bandieten en dan heb ik het alleen nog maar over de karren! Maar ook de muziekkeuze en verlichting kan continu veranderlijk zijn tussen jazzy-morning-coffee-bar en een meer kalmerend-wachtkamer-ensemble. Allemaal afhankelijk van wanneer Lodewijk of Mieke boodschappen doet. En sterker nog - je merkt meteen wanneer je verkeerd zit - shit verslapen “en ik heb geen zin…om naar mijn werk te gaan” galmt er door de speakers terwijl het licht, rokerig en warm staat en Sjannie driftig op de kassa staat de rammen - ik vind het heerlijk! “Spiegelen" krijgt zo een heel andere betekenis in supermarktland.

Diversiteit

Een restaurant kies ik op basis van persoonlijke voorkeur, uitstraling, maar zeker ook de mensen die al dan niet binnen zitten. Voel ik me daar thuis? Pas ik er tussen? Kan ik het betalen? en zo niet, dan loop ik verder. Maar de supermarkt kan het zich het vaak niet permitteren om zich op één groep te richten. Dus draaien ze het daar om: iedereen is welkom, maar we proberen je zo veel mogelijk thuis te laten voelen. Chapeau Appie! (Maar dat van die karren - daar moet je ons wel echt voor bellen hoor!)

Interalter

InterAlter ontwerpt bijzondere interieurs voor de zakelijke markt en werkt voornamelijk voor ondernemers die zich durven onderscheiden (of in dit geval onderscheid durven maken). Onlangs sloten wij een pact met een groep sociaal psychologen en zoeken we regelmatig contact met marketeers en future trend analisten om zo te kunnen werken aan de interieurs van morgen.

 

Vaarwel lieve tapkast

Vaarwel lieve tapkast

Interieurarchitecten blijken ook te tekenen.

Interieurarchitecten blijken ook te tekenen.