Ode aan de fruitschaal

image: Harry Allen

image: Harry Allen

 

Terwijl de koortsigen er mee gesterkt werden, leerde menig startende schilder er zijn eerste stilleven mee beheersen. Een oplettende passant kon moeiteloos het jaargetijde bepalen aan de hand van haar inhoud en jonge moeders toonden gastvrij hun verse vruchten op een bed van gepunnikt kant. Maar ondanks haar multifunctionele gebruik en vrolijke voorkomen, is ze inmiddels toch langzaam verdwenen uit het west-Europesche interieur. Nee, de moderne mens bewaart heden ten dage haar voorraad (quasi) vers fruit en vrucht (afkomstig uit de hele wereld) liever in de koelkast. Angstvallig, weggeborgen voor de wildgroei aan schimmels en gevleugelde insecten die met hun komst een nieuw stadium van het rijpingsproces inluiden. Compleet overbodig trouwens, want ook jam koopt men inmiddels gewoon bij de Albert-Heijn.

Bij die laatsten der Batavieren waar er mogelijk wel nog een fruitschaal (of mand) op tafel staat, doet deze eerder dienst als algemeen vangnet voor gevonden voorwerpen, sleutelbossen, kleingeld en batterijen.  De fruitschaal, beste lezer, heeft haar functie verloren en is gedegradeerd tot familie van de rommel-lade.

Maar er is hoop, beste binnenmens - niet alleen is vers lokaal fruit (incluis rotte plek) weer hip, ook de gehaakte kleedjes komen wij weer in veelvoud tegen. Combineer dat met de integratie van gezelschapsspelletjes, contactoos betalen, en de nieuwste gezichtsherkenning-software op je iPhone. En het is een kwestie logisch redeneren dat we binnenkort aanzienlijk minder bergruimte nodig hebben voor sleutelbossen, betaalkaarten, dobbelstenen, spaarzegels, paspoorten en andere aanverwante zaken die wij inmiddels bijna allemaal al digitaal aangeleverd krijgen. En daarmee komt, geheel onverwacht,  de functie van onze fruitmand weer vacant! 

Om jullie niet geheel onwetend achter te laten in deze plotselinge her-opkomst van een bijna verloren volkscultuur (lees: trend) - hebben we, geheel tot uw dienst, een top drie van must-have fruitschalen voor je geselecteerd die meehelpen in een gezonder interieur. 

nb. Zeker interessant voor onze zakelijke klanten - aangezien voldoende fruit en vrucht zorgt voor fittere en vitalere werknemers. 

InterAlter interieurarchitecten ontwerpt bijzondere interieurs voor de zakelijke markt en werkt voornamelijk voor ondernemers die zich willen onderscheiden. Het buro combineert interieurarchitectuur met marketing tactieken en weet zo de commerciële belangen van hun klanten te omarmen. Lees meer over interAlter op www.interalter.nl

unique fruit door Harry Allen (meer info)

unique fruit door Harry Allen (meer info)

Twitable door Seletti (meer info)

Twitable door Seletti (meer info)

Hollowware door Kim Buck (meer info)

Hollowware door Kim Buck (meer info)