ondernemerschap

interAlter op de BBB?

interAlter op de BBB?

Op 8,9 en 10 oktober werken wij direct vanaf de BBB in Maastricht. Dus als je plannen of ideeen hebt voor jouw interieur - schroom niet en spreek ons aan voor een geheel vrijblijvend advies! Wil je zeker zijn van een gesprek, neem dan even contact met ons op voor een afspraak.

Read More

2018; Het jaar waarin zelfs je doucheputje online gaat

2018; Het jaar waarin zelfs je doucheputje online gaat

Deze week in ons blog: over onze oeverloze nood aan slimme apparaten, en het digitale Versailles dat we hiermee hebben weten te creëren.

Read More

Opvallen in de winkelstraat! (als harder schreeuwen niet meer helpt)

Zorgen dat jouw winkel, bar of restaurant opvalt - het klinkt eenvoudig, maar hoe realiseer je dat nu echt? We slaan het harder “schreeuwen” (in de ruimste zin des woords) even over en hebben een overzichtelijk blog geschreven waarmee jij zelf aan de slag kunt. Het is namelijk alleen maar een kwestie van anders denken. Zou je desalniettemin toch hulp nodig hebben? Of wil je graag eens met een van onze ontwerpers brainstormen? Dan staan wij graag voor je paraat!

RUIS
Visueel is er in het hedendaagse stadscentrum weinig eer te behalen. Het lijkt een oerwoud aan neon, knipperende led schermen en een veelheid aan schreeuwende teksten in meters hoge letters tegen de façade van ons winkellandschap.  En als een horde kleurenblinde bessenplukkers lopen we eraan voorbij. Waar je zou verwachten dat er aandacht getrokken wordt, blijkt het tegenovergestelde te gebeuren. Ons brein springt al heel snel in de “veilige modus” om een overstimulering (en bijbehorend informatie-infarct) te voorkomen. Met als resultaat; een bijna apathisch niets absorberende doelgroep die steeds minder bereikbaar wordt. Tel daarbij op dat de gemiddelde winkelbezoeker nauw in contact staat met zijn of haar digitale achterban - en continu wordt beschoten met gerichte reclame updates - en je blijkt als ondernemer niets anders dan ruis in de periferie van het menselijk waarnemen. 

Wat echter wel nog goed werkt is ons reptielenbrein

Wat echter wel nog goed werkt is ons reptielenbrein, het stuk hersenen dat zorgt voor de primaire overlevingsdrang. Moeiteloos navigeert zij ons lichaam van en naar haar bestemmingen. Waarbij verkeerslichten en naderende obstakels met gemak - en vooral onbewust - omzeild worden. En net als een neanderthaler die plots een open plek midden in het woud lijkt te betreden - stelt ook deze groep tijdelijk haar zintuigen scherp om mogelijk gevaar in te schatten. Een open plek is abnormaal in een bos, ze is onverwacht en haalt onze hersenen direct uit de sluimermodus. En niet alleen in een bos, maar ook in de winkelstraat, lijken onze hersenen zo te reageren; vreemde objecten, onleesbare taal, een paraderende giraf, de geur van gepofte kastanjes in de lente, een nieuwe smaak, een onbekende die jouw hand aanraakt, of het geluid van een naderende trein in de rij bij de Albert Heijn… allemaal sensorische merkwaardige zaken die ons actieve denken doen ontwaken.

 

ADVIES
Wat wij dan ook adviseren is de onderbreking van het reguliere - ga niet klakkeloos schreeuwen, koop niet zomaar gekleurde gevelverlichting en schilder niet je hele pand roze, zonder reden. Zorg dat je een specifieke afwijking kunt vormgeven die in lijn is met jouw corporate story.  Want waarom ruikt de winkel van “Petrol” niet naar benzine, of de Perry Sport naar zweet - waarom klinkt er geen gezoem rondom de Bijenkorf en wordt je overdonderd met een honinggeur in haar tochtportaal. Waarom is de gevel van “Hästens” niet zacht en waarom ligt er geen plaatselijke sneeuw bij de Bever Sport vandaag. Waarom krijgt niemand pech voor de ANWB winkel en leg verdomme nou eindelijk gewoon eens bananenschillen op de grond voor de vers-fruit afdeling. 

MARKETING in 3D
Gedragsverandering, sociale psychologie en human behavior : allemaal vakgebieden die allang omarmd worden door marketeers wereldwijd. InterAlter interieurarchitecten verwerkt dezelfde kennis in haar interieurs, etalages en beurs-stands. Waardoor we een soort marketeers worden, maar dan in 3D.  Wil je meer weten, of wil je graag nader kennismaken? Laat dan een berichtje achter of neem direct zelf contact op voor een vrijblijvend oriëntatiegesprek .

 

Roger Haan
interieurarchitect  (...en enthousiaste blogger)

(offline) reclame actie gestart!

Laat ik beginnen met oprechte excuses voor het bevuilen van uw leegstaande etalage. Voor de overdaad aan vrolijk gele posters op uw horeca- of winkel-pand. En wellicht voor het ongevraagd accentueren van de leegstand in de winkelstraat.

Offline spammen, ofwel aanplakken, is eigenlijk niet meer van deze tijd. En ik behoor Google inmiddels een godsvermogen te betalen om gevonden te worden tussen de 1500 interieurarchitecten die ook een godsvermogen betalen om gevonden te worden. 

Terwijl er los van deze digitale werkelijkheid, nog een andere werkelijkheid is. Een vergeten wereld waarin jij dat gave jurkje, of die toffe tas, toevallig tegen het lijf loopt, terwijl je door een inmiddels bijna overbodig stadscentrum slentert. Zo stuit een ondernemer vaak ook op die nieuwe (potentiële) locatie voor zijn offline bezigheden. Ja, je kunt het je bijna niet meer voorstellen. Maar vastgoed wordt weer hip!

Volgens onze bronnen kopen online entrepreneurs massaal ‘stenen’ om tastbaar en ervaarbaar te worden in die immer groeiende digitale winkelstraat. En net als een goeie webshop, is een commercieel slim interieur evident in het goed kunnen exploiteren van je bedrijf. 

InterAlter interieurarchitecten ontwerpt bijzondere interieurs voor de zakelijke markt en werkt voornamelijk voor ondernemers die zich willen (en durven te) onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.  Onze klanten zijn entrepreneurs en bedrijven die, net als wij, van mening zijn dat interieurarchitectuur onderdeel is van hun offline marketing strategie. 

Onze ontwerpen zijn daardoor fris, vernieuwend en verrassend van aard. Ze zijn bedoeld om de aandacht te trekken, om mensen geïnteresseerd te krijgen en ze naar binnen te halen. Maar blijven te allen tijde functioneel en exploitabel.

Zou je onverhoopt toch aanstoot nemen aan onze kleinschalige guerrilla actie, neem dan contact op  en laat ons uitleggen waarom wij vinden dat dit een “great spot” is. Want ieder leegstand pand is er een teveel!

Heerlen krijgt hotel zonder dak!

Het was een vreemde kennismaking - tegenover de veertig ondernemers, de IBA en de Gemeente Heerlen - toen werd voorgesteld om een hotel te maken van hun “ vijf pleintjes”. Nou ja, hotel… InterAlter gebruikte het hotel als onderlegger voor de tijdelijke invulling van deze publieke-, en semi publieke ruimten.

parkurbana.jpg

De ontwerp vraag
De opdracht was tweeledig in haar opzet. Enerzijds lag er een taak om de pleintjes tijdelijk te vergroenen. Met dien verstande dat het hier niet over een kleur ging - Het gebeurde immers onder de noemer Park Urbana. En anderzijds het ontwerpen van een platform voor de ondernemers. Een plek om iets te laten gebeuren, zowel gepland als ongepland. Een stad moet leven, bruisen, spetteren en af en toe overkoken en dat gaat niet als alles netjes door de gebruikelijke instanties georganiseerd wordt. 

Lokale kracht
Het vergelijk met een hotel bleek een schot in de roos. Niet alleen het gastheerschap kwam hierdoor hoger in het vaandel - maar ook de ondernemerszin. Want uiteindelijk ontwierpen ze niet alleen een groen decor voor de bezoekers van het gebied, maar vergrootte vooral tijdelijk het afzetgebied van de ondernemers. Bij ieder wel gerespecteerd hotel hoort namelijk ook een lobby, een restaurant, een wellness, een nachtbar, en ga zo maar door….  Het is er allemaal! 
En alle  functies overeenkomstig met het lokale aanbod van de ondernemers.

“de vertaling van de opdracht mag meer dan geslaagd worden genoemd” (Projectleider Gemeente Heerlen)

En de bewoners?… Die krijgen een volledig groene stadstuin cadeau. Een welkome verfrissing in deze tropische tijden. Met precies het juist weer dat je in gedachte hebt bij het ontwerp van een hotel zonder dak.

Exploitatie
Kun je er dan ook echt slapen? Uiteraard! En ontbijten, en inchecken, en roomservice bellen. Maar hoe dat precies in zijn werk gaat kan Leo Noy, vrijwillig ambassadeur en inmiddels aangesteld als directeur van hotel Park Urbana, het beste uitleggen. Het is immers een initiatief van van de IBA en de Gemeente Heerlen, maar stiekem eigendom geworden van de 40 “hoteliers” die Heerlen dit weekend rijker is geworden. En zij exploiteren precies zoals ze dat zelf willen!

“ik had niet gedacht dat het deze impact zou kunnen hebben” (Leo Noy Directeur Park hotel Urbana en onvoorwaardelijk ambassadeur voor de 5 pleintjes)

InterAlter is trots dat ze hebben mogen meewerken aan deze tijdelijke groene manifestatie. Dankt de IBA en de Gemeente Heerlen voor hun vertrouwen, excuseert zich op voorhand naar de buurt voor mogelijke overlast van hotelgasten en wensen vooral de ondernemers een succesvolle exploitatie toe.

 

Best pitch: interieurarchitecten voor de zakelijke markt.

Wekelijks stromen de woorden uit de pen om op een vernieuwende manier, in 60 seconden, uit te leggen wat wij nu eigenlijk precies doen. En het is dan ook een heerlijk gevoel als je daarvoor in het zonnetje wordt gezet - merci BNI!

Wekelijks stromen de woorden uit de pen om op een vernieuwende manier, in 60 seconden, uit te leggen wat wij nu eigenlijk precies doen. En het is dan ook een heerlijk gevoel als je daarvoor in het zonnetje wordt gezet - merci BNI!

Hieronder dan, voor de uitslapers, de winnende pitch van deze week :)

Wij zijn eigenlijk helemaal geen interieurarchitecten… 
Thans, niet in de reguliere zin.
Interieurarchitectuur gaat over ingrijpen in bestaande ruimtes. 

En dat doen wij inderdaad ook, maar dan wel specifiek voor ondernemers.
En daarin zit een verschil. 
Want iedere ingreep die wij voorstellen moet immers zorgen voor meer omzet, of meer aandacht, of gewoon meer mensen in de ruimte.

Ons werk gaat dus over het beinvloeden van mensen in hun keuzes en zelfs in hun koopgedrag. En dat gaat verder dan interieurarchitectuur.

Het is eigenlijk marketing, maar dan in 3d. 
En totdat daar een term voor wordt uitgevonden, noemen wij dat gewoon “interieurarchitect voor de zakelijk markt”. 
En blijf ik 60 seconden nodig hebben om uit te leggen wat wij doen. 

 

Laboratorium voor nieuwe hospitality concepten

La Bergere Group en interAlter interieurarchitecten gaan vanaf nu exclusief samenwerken binnen de regio Maastricht. Deze samenwerking geldt specifiek voor hotel concepten en is in eerste instantie opgezet tot en met 2020.

Het duo van interAlter ontwikkelde eerder al het Kaboom hotel in Maastricht. Een heel nieuw hoteltype dat twee ogenschijnlijk contrasterende werelden weet te combineren; budget en grandeur. Een idee dat onlangs nog werd bekroond met de “Best Hotel Concept Award” door Entree Magazine. Tijdens het ontwerp proces van het Kaboom hotel is er echter meer ontstaan dan dat ene hotel. Er is een basis gelegd voor veel duurzamere samenwerking. Een coalitie tussen creativiteit en gastvrijheid, die uiteindelijk erop uit is om nog innovatiever te kunnen reageren op de steeds groter wordende markt van bijzondere hotel overnachtingen.

Deze cross-sectorale samenwerking geeft interAlter als interieurarchitect de mogelijkheid vrij te onderzoeken, te analyseren en kunnen testen in bestaande hotel omgevingen. Ideeën blijven hierdoor niet hangen in hypothetische voorstellen, maar kunnen daadwerkelijk getoetst en onderbouwd worden. Een must volgens interAlter, aangezien elk nieuw hotel eigenlijk niet meer dan een prototype is. 

Deze nieuwe vorm van werken lijkt de gezagsverhouding opdrachtgever/ontwerper te doen verdwijnen. De La Bergere Group staat open voor de conceptuele aanpak van InterAlter, en andersom, zijn de ontwerpers op zoek naar de heilige graal van het hospitality thinking - want wat maakt een goed hotel goed?

Waar “Kaboom” is ontstaan uit een pressure cooker, lijkt deze ontwikkeling meer op een laboratorium voor nieuwe hospitality concepten. De nieuwe ideeen zijn de vrucht van deze samenwerking, en de basis voor enkele nieuwe hotelconcepten in wording. InterAlter, een jong buro met ervaring, richt zijn pijlen duidelijk op de hospitality sector,... maar dan wel ver van Maastricht de komende jaren.