interieur

Hoe weet ik welke (design)stoel ik moet kiezen?

Hoe weet ik welke (design)stoel ik moet kiezen?

Waarom zijn onze designiconen nou zo populair? Weerstaan ze echt de tand des tijds? Of is die algemene - en breed gedragen - mening dat dit “modern en tijdloos” is, juist een (slecht) bewijs van smaak? …lees je mee?

Read More

The Broth bar: zelfs de caissière staat in de soep te roeren

Nu het stof lijkt te zijn verdwenen durf ik het eindelijk hardop te zeggen; Maastricht krijgt er aanstaande woensdag (27-9) een overheerlijk (sorry: mening) blurring project bij. Voor de leek, “blurring” is de term die gebruikt wordt voor het combineren van retail met een vorm van horeca (of andersom). Branchevervaging volgens de overheid, en dat mag niet – Tegelijk een welkome verandering in ons winkelschap, die structureel lijkt te worden. Groot warenhuizen hebben er al sinds jaar en dag baat bij. Dat het intussen verrassende combinaties teweeg brengt is te danken aan de steeds toenemende inventiviteit en lef van onze ondernemers. Iets waar wij trots op zijn!

Zo ook hier - maanden na overleg, onderhandelingen en vergunningsaanvragen lijkt het er dan toch eindelijk op dat ons ontwerp voor een take-away-bouillonbar-met-leuk-winkeltje-en-doe-het-zelf-automaat-op-straat-concept nu eindelijk open gaat. The Broth Bar is een nieuw soort mengvorm tussen keuken, winkel en restaurant. En zo is ze ook vormgegeven; best kans dus dat je dus even opzij moet voor een horde winkelende foodies, terwijl je heerlijk onderuitgezakt midden in het gangpad bleek te zitten. Om een teveel aan mogelijke collisies te voorkomen hebben we er uiteindelijk wel een beetje structuur in gebracht. Maar het blijft een raar gezicht als de caissière in de soep staat te roeren, welke overigens overheerlijk smaakt!

Succes met de laatste loodjes beste brothbabes, en voor u alvast een smakelijke goede gezondheid!!

InterAlter interieurarchitecten ontwerpt bijzondere interieurs voor de zakelijke markt en werkt voornamelijk voor ondernemers die zich willen onderscheiden. Het buro combineert interieurarchitectuur met marketing tactieken en weet zo de commerciële belangen van hun klanten te omarmen. Lees meer over interAlter op www.interalter.nl

lees ook ons vorige blog over the Broth bar: https://www.interalter.nl/blog/2016/8/10/mondkapjes-in-wyck

 

 

meer over The Broth Bar:
adres: Hoogbrugstraat 43A
6221 CP Wijck Maastricht
www.thebrothbar.nl

 

 

InterAlter in de jury van de BNI prijs

Voor de genomineerden is het nog even vingernagels knagen. Aanstaande woensdag beslist een door de wol geverfde vakjury welke 2 studenten de ambitieuze BNI prijs mee naar huis mogen nemen. Dé aanmoedigingsprijs voor jonge, talentvolle interieurarchitecten.

snede_verticaal_uitsnede-4-1.png

Een van die juryleden is Frans Pijpers: Interieurarchitect en bouwkundig ingenieur binnen interAlter en bestuurslid annex vraagbaak voor de Beroepsvereniging Nederlanse Interieurarchitecten (BNI). “Een eervolle taak” aldus Pijpers “Het vak verandert in rap tempo dankzij nieuwe technologieën en aanhoudende duurzaamheidsvraagstukken. Tegelijkertijd ontstaat er een complexe cross-over tussen aangrenzende disciplines; als gedragswetenschappen, communicatie en marketing.
Ik verwacht, wellicht nu meer dan ooit, kandidaten die zich grensoverschrijdend hebben durven opstellen in hun afstuderen. En hoop dat ik middels mijn kritische rol als jurylid het talent van morgen mag motiveren”.

InterAlter interieurarchitecten ontwerpt bijzondere interieurs voor de zakelijke markt en werkt voornamelijk voor ondernemers die zich willen onderscheiden. Het buro combineert interieurarchitectuur met marketing tactieken en weet zo de commerciële belangen van hun klanten te omarmen. Lees meer over interAlter op www.interalter.nl

 

 

Interieuradvies: voorzie cactus van gebreide sok

(Bijna) bevrijde tepels, opgeschoren poedels en decadente zonnebrillen bepalen dit weekend het straatbeeld aan het Parc des Expositions in Parijs. Blijkbaar is er een ongeschreven dresscode voor interieur fetisjisten, die mij telkens weer weet te verrassen (en blozen). In tegenstelling tot de minimalistische architect, die sedert de 20er jaren – ook in de zomer – geheel gehuld in zwart, act de presence maakt.

De “cooltruien” zijn dan ook ver te zoeken tijdens deze “Salon Maison et Objet” in de Franse hoofdstad. Een van de belangrijkere interieurbeurzen van Europa. Hier verstoppen we architectuur met rollen obsceen behang – verdwijnt het daglicht achter de mooiste fluwelen gordijnen en maken we een einde aan het ijskoude beton dankzij een 8 centimeter dik handgetuft tapijt uit een land waarvan ik het bestaan nog niet kende. Deze beurs is het hoogtepunt voor het decoratieve deel van ons vak – een must voor iedere, zichzelf respecterende interieurarchitect, om te bezoeken. En toch ben ik zelf niet aanwezig, thans niet fysiek... Maar een leger aan fotograferende instagrammers neemt mij, geheel vrijwillig, mee in hun mooiste momenten en decoratieve keuzes (waardoor ik automatisch ook getuige ben in keuze van; outfit, transport en hotelovernachting). Ik gluur mee met de Parijse jetset, Russische oligarchen, Italiaanse rokkenjagers en een stortvloed aan designstudenten. Kortom, ik zit op de eerste rang en doe op afstand verslag van de laatste interieur trend voor deze winter;

De flamingo's vliegen langzaam terug naar Afrika, en wie nog een ananas durft te gebruiken tekent beter direct zijn faillissement. Nee, stoelen van cavia bont, gedroogde vissenhuiden behang en kunstleer van niet bestaande diersoorten lijken de markt te beheersen. Een tsunami aan decadente kitch waarin dagdagelijkse objecten humoristisch worden gereproduceerd in de duurste materialen. Denk hierbij aan vergulde pylonen, lichtgevende bananen, en kooien op menselijke schaal omringd door een ondoordringbaar jungle-motief.
Daar tegenover een wat kalmer beeld waarin beton, zacht roze, vintage meubilair en een cactus “het nieuwe beige” bepaalt voor dit seizoen.

Goed om te weten: trends zijn het ding waaraan je moet ontsnappen als ondernemer – dus zorg dat je bovenstaande te allen tijde kunt vermijden. Zegt de trend “jungle” dan zoek jij de ijskappen op (zolang het kan). Lees je vissenhuid? Denk dan aan antibiotica en pak voor de zekerheid je cactus in met een gebreide sok. Wat je ook doet, hou het authentiek, actueel en vooral lokaal – met een enorme portie humor.

roger haan
interieurarchitect

 

InterAlter interieurarchitecten ontwerpt bijzondere interieurs voor de zakelijke markt en werkt voornamelijk voor ondernemers die zich willen onderscheiden. Het buro combineert interieurarchitectuur met marketing tactieken en weet zo de commerciële belangen van hun klanten te omarmen. Lees meer over interAlter op www.interalter.nl

instagram image credits: @chiruprintemps, @marionlb, @maisonetobjet, @lesideesdejenny, @magdalenatabbi