hospitality

Een heel nieuw hotel, in een historisch jasje

Een heel nieuw hotel, in een historisch jasje

deze week in ons blog: beddenhuis blijft beddenhuis, maar dan wel met een iets minder orthodox idee over luxe en gastvrijheid.

 

Read More

Luxe hotel krijgt toilet met happy ending

En daar sta ik dan; oog in oog met het plassende urinoir. Ik weet niet of het komt door mijn voorstel voor een gouden privaat in mijn laatste verbaal, of dat het gewoon een toevallige samenkomst van omstandigheden is. Maar ook dit blog staat in het teken van het luxe sanitair. En dit stuk keramiek kan sproeien als een Kärcher, en gorgelt vrolijk in zichzelf als een perpetuum mobile. En dat alles onder het toeziend oog van mijnheer Regout, die vanuit zijn notenhouten lijst trots toekijkt op de nieuwste technische vinding uit de hedendaagse porselein fabrieken. Voor hem is het eigenlijk helemaal niet zo nieuw. Uiteindelijk is de moderne douche-wc niets meer dan een combinatie van het regulier water-closet en een bidet. Een apparaat dat vroeg in de 18e eeuw dankbaar haar intrede deed in het steeds hygiënischere thuis van de welgestelden. En net als bij dat bidet, zijn er mensen die erbij zweren, en mensen die denken dat het gewoon een gastvrije voetenwasser is. En daarin is niets veranderd – alleen nu, tezamen uitgevoerd met compacte drooginstallatie.

Of ik het zou toepassen in een hotel ontwerp? Ja, direct! ...Ondanks dat ik een slaapdronken ontmoeting met een toilet dat terug kan plassen te allen tijde zou willen vermijden – ben ik ervan overtuigd dat deze papierloze toilet/bidet combinatie, ook in Nederland, de toekomst is voor de meer moderne en luxere hotels. Het systeem is zelfreinigend en vergt eenzelfde onderhoud als een regulier toilet, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Het grootste euvel blijft van meer culturele aard: Smeren we het uit of wassen we het weg? Hoe dan ook, het douchetoilet is inmiddels niet meer weg te denken uit het luxere sanitair aanbod (met happy ending).

InterAlter interieurarchitecten ontwerpt bijzondere interieurs voor de zakelijke markt en werkt voornamelijk voor ondernemers die zich willen onderscheiden. Het buro combineert interieurarchitectuur met marketing tactieken en weet zo de commerciële belangen van hun klanten te omarmen. Lees meer over interAlter op de webpagina

 

 

Preuvenemint 2018 voorzien van gouden pissoir?

Zelden heb ik zo’n mooi publiek over het Vrijthof zien bewegen. Geheel in stijl at, dronk en flaneerde u over het fijn verlichte Maastrichtse plein, dat geheel ter ere van het jaarlijkse Preuvenemint in stijl was omgebouwd tot een ervaring die zelfs deze local zich in het buitenland deed wanen. Trots op wat het Struyskommitee ook dit jaar weer heeft voortgebracht liep ik met opgeheven hoofd tussen de tientallen smakelijke etablissementen en onder de honderden romantische lichtjes door. Ik werd meerdere malen verliefd op een parfum, proefde exotische gerechten en de lucht vulde zich constant met muziek en een onontwarbare brei aan flarden gesprek.

En toch, verdween alle romantiek en alle flair die zo zorgvuldig was opgebouwd, in een enkel moment. Mijn interieurarchitectenhart bloedde bij de confrontatie met de oranje sanitaire huurcontainers op mijn weg naar het toilet. Ik begrijp dat dit de nieuwe normaal is bij tijdelijke festivals. Maar juist in een stad als Maastricht, die op gebied van gastvrijheid en service een voorbeeldfunctie heeft tot zelfs ver buiten onze landsgrenzen (sorry:bevooroordeeld), zou je toch mogen verwachten dat ook het toiletbezoek op tijdelijke events inmiddels geheel in stijl vormgegeven is.

U treft trouwens geen blaam, beste organisatie. Aangezien hetgeen ik voorstel nog niet bestaat. Maar wellicht dat we de volgende keer als we het oranje pissoir betreden, kunnen worden overdonderd door de luxe van dat privaat. Een vijfsterren toiletbezoek wellicht, incluis sample service voor parfum en handcreme. Voorzien van geslepen spiegels bij het fontein. Vrije keuze in papiersoort, dikte en kleur. En hopelijk stijlvol voorzien van de mooiste keramiek die deze stad produceert.

www.extravaganzi.com.jpg

Beste organisatie. Ik schrijf niet uit frustratie of soortgelijks. Maar omdat ik weet dat zulks mogelijk is. En als het mogelijk is, dan is het Preuvenemint de plek om dat ook daadwerkelijk te doen realiseren!

Dank voor een heerlijk weekend.

inter/Alter


InterAlter interieurarchitecten ontwerpt bijzondere interieurs voor de zakelijke markt en werkt voornamelijk voor ondernemers die zich willen onderscheiden. Het buro combineert interieurarchitectuur met marketing tactieken en weet zo de commerciële belangen van hun klanten te omarmen. Lees meer over interAlter op de webpagina 

Heerlen krijgt hotel zonder dak!

Het was een vreemde kennismaking - tegenover de veertig ondernemers, de IBA en de Gemeente Heerlen - toen werd voorgesteld om een hotel te maken van hun “ vijf pleintjes”. Nou ja, hotel… InterAlter gebruikte het hotel als onderlegger voor de tijdelijke invulling van deze publieke-, en semi publieke ruimten.

parkurbana.jpg

De ontwerp vraag
De opdracht was tweeledig in haar opzet. Enerzijds lag er een taak om de pleintjes tijdelijk te vergroenen. Met dien verstande dat het hier niet over een kleur ging - Het gebeurde immers onder de noemer Park Urbana. En anderzijds het ontwerpen van een platform voor de ondernemers. Een plek om iets te laten gebeuren, zowel gepland als ongepland. Een stad moet leven, bruisen, spetteren en af en toe overkoken en dat gaat niet als alles netjes door de gebruikelijke instanties georganiseerd wordt. 

Lokale kracht
Het vergelijk met een hotel bleek een schot in de roos. Niet alleen het gastheerschap kwam hierdoor hoger in het vaandel - maar ook de ondernemerszin. Want uiteindelijk ontwierpen ze niet alleen een groen decor voor de bezoekers van het gebied, maar vergrootte vooral tijdelijk het afzetgebied van de ondernemers. Bij ieder wel gerespecteerd hotel hoort namelijk ook een lobby, een restaurant, een wellness, een nachtbar, en ga zo maar door….  Het is er allemaal! 
En alle  functies overeenkomstig met het lokale aanbod van de ondernemers.

“de vertaling van de opdracht mag meer dan geslaagd worden genoemd” (Projectleider Gemeente Heerlen)

En de bewoners?… Die krijgen een volledig groene stadstuin cadeau. Een welkome verfrissing in deze tropische tijden. Met precies het juist weer dat je in gedachte hebt bij het ontwerp van een hotel zonder dak.

Exploitatie
Kun je er dan ook echt slapen? Uiteraard! En ontbijten, en inchecken, en roomservice bellen. Maar hoe dat precies in zijn werk gaat kan Leo Noy, vrijwillig ambassadeur en inmiddels aangesteld als directeur van hotel Park Urbana, het beste uitleggen. Het is immers een initiatief van van de IBA en de Gemeente Heerlen, maar stiekem eigendom geworden van de 40 “hoteliers” die Heerlen dit weekend rijker is geworden. En zij exploiteren precies zoals ze dat zelf willen!

“ik had niet gedacht dat het deze impact zou kunnen hebben” (Leo Noy Directeur Park hotel Urbana en onvoorwaardelijk ambassadeur voor de 5 pleintjes)

InterAlter is trots dat ze hebben mogen meewerken aan deze tijdelijke groene manifestatie. Dankt de IBA en de Gemeente Heerlen voor hun vertrouwen, excuseert zich op voorhand naar de buurt voor mogelijke overlast van hotelgasten en wensen vooral de ondernemers een succesvolle exploitatie toe.

 

Oproep voor eigenaren van vakantieverblijven.

“Beige, een prachtige aardetint die staat voor avonturiers en natuurliefhebbers. Een nude tint die past bij elk interieur en prachtig mengt met intense warme kleuren.” (bron: VTwonen)

Echt, probeer het maar eens, zoek op Google naar vakantiehuizen, bungalows of appartementen. …En het beeld kleurt spontaan beige.

Ieder jaar wordt de uitdaging groter om voor de vakantie een niet-beige bungalow te vinden. En het gaat verder.  Want ook de mensen lijken intussen beige te kleuren.

Dit moet eindigen!
Het is niet alleen mijn interieurarchitecten-hart dat bloedt,  maar dit is mijn oprechte zorg over de ontkleuring van onze leef-omgeving.

Ik beloof u - dat wij ons hard maken voor de ont-beige-ing van het vakantieverblijf - want u verdient meer!

U kunt ons helpen in onze queste! Wij zijn op zoek naar eigenaars van beige vakantiehuizen en bungalows, die inzien dat het zo niet meer verder kan.

Wij wensen u een prettige vakantie.

InterAlter: De bedenkers van spraakmakende interieurs voor de zakelijke markt.

(bronbeeld: onbekend)

Laboratorium voor nieuwe hospitality concepten

La Bergere Group en interAlter interieurarchitecten gaan vanaf nu exclusief samenwerken binnen de regio Maastricht. Deze samenwerking geldt specifiek voor hotel concepten en is in eerste instantie opgezet tot en met 2020.

Het duo van interAlter ontwikkelde eerder al het Kaboom hotel in Maastricht. Een heel nieuw hoteltype dat twee ogenschijnlijk contrasterende werelden weet te combineren; budget en grandeur. Een idee dat onlangs nog werd bekroond met de “Best Hotel Concept Award” door Entree Magazine. Tijdens het ontwerp proces van het Kaboom hotel is er echter meer ontstaan dan dat ene hotel. Er is een basis gelegd voor veel duurzamere samenwerking. Een coalitie tussen creativiteit en gastvrijheid, die uiteindelijk erop uit is om nog innovatiever te kunnen reageren op de steeds groter wordende markt van bijzondere hotel overnachtingen.

Deze cross-sectorale samenwerking geeft interAlter als interieurarchitect de mogelijkheid vrij te onderzoeken, te analyseren en kunnen testen in bestaande hotel omgevingen. Ideeën blijven hierdoor niet hangen in hypothetische voorstellen, maar kunnen daadwerkelijk getoetst en onderbouwd worden. Een must volgens interAlter, aangezien elk nieuw hotel eigenlijk niet meer dan een prototype is. 

Deze nieuwe vorm van werken lijkt de gezagsverhouding opdrachtgever/ontwerper te doen verdwijnen. De La Bergere Group staat open voor de conceptuele aanpak van InterAlter, en andersom, zijn de ontwerpers op zoek naar de heilige graal van het hospitality thinking - want wat maakt een goed hotel goed?

Waar “Kaboom” is ontstaan uit een pressure cooker, lijkt deze ontwikkeling meer op een laboratorium voor nieuwe hospitality concepten. De nieuwe ideeen zijn de vrucht van deze samenwerking, en de basis voor enkele nieuwe hotelconcepten in wording. InterAlter, een jong buro met ervaring, richt zijn pijlen duidelijk op de hospitality sector,... maar dan wel ver van Maastricht de komende jaren.

Interieur kloosterhotel Kint: beddenhuis blijft beddenhuis

In onze huidige culturele opleving lijkt een breed draagvlak te zijn gecreëerd voor het behoud en restauratie van ons religieus erfgoed. Hun aanwezigheid is onderdeel van onze identiteit als provincie, stad en dorp. Het betreffende kloostergebouw aan de Steenstraat is even beeldbepalend voor haar omgeving als de talloze kerktorens, kapellen en overige religieuze verwijzingen die Valkenburg rijk is. Maar tegelijkertijd vertelt haar leegstand een hedendaags verhaal; waarin het kloostergebouw haar functie heeft verloren.

 

Om het bestaansrecht van dit soort gebouwen te blijven behouden is een nieuwe invulling onvermijdelijk. De cultureel historische betekenis van een dergelijk gebouw kan niet zo maar ongedaan gemaakt worden. Ze is verbonden aan de architectuur in samenhang met de plek. En wordt daarmee automatisch gewaarborgd, ongeacht mogelijke aantastingen en/of nieuwe bestemmingen. Het vergt dan ook een zoektocht om de nieuwe bestemming logisch te verbinden met de oude. En dat zien wij als onze rol als interieurarchitect. 
Het betreffende kloostercomplex aan de Steenstraat te Valkenburg is momenteel onderwerp van herbestemming naar hotel. En vanuit onze visie als interieurarchitect is dat precies wat het altijd geweest is; een beddenhuis - en vanuit dat standpunt een logische stap in haar ontwikkeling als monument. Nu moet er natuurlijk nog heel wat gebeuren wil je een vervallen “beddenhuis” transformeren tot een bijzonder hotel, maar in ons ontwerp zijn we dicht bij die oorspronkelijke opzet van het gebouw gebleven. Het “klooster" hebben we voelbaar gehouden in iedere afzonderlijke ruimte. En de nieuwe elementen, die het verschil maken tussen beddenhuis en modern hotel, zijn duidelijk als eigentijdse onderdelen ingevoegd. Het behoud van het oorspronkelijke karakter wordt op deze manier gewaarborgd zonder te vervallen in een letterlijke restauratie. Wij vinden het veel belangrijker dat gasten ervaren dat het een historisch gebouw is waarbinnen een nieuw hotel is genesteld, dan dat men kan zien hoe dat gebouw er ooit in den beginne heeft uitgezien.  Een verschil tussen historiciteit en authenticiteit. 

 

beelden: Beeldarchief Valkenburg

InterAlter interieurarchitecten ontwerpt bijzondere interieurs voor de zakelijke markt. Wij werken voornamelijk voor ondernemers die zich willen onderscheiden van de concurrentie. Wij bestaan uit een vast team interieurarchitecten en bouwkundigen dat graag werkt met wisselende externe talenten. Ons buro is daardoor een dynamische werkplek waar een steeds groter wordende groep creatievelingen meewerkt aan de meest uiteenlopende projecten. Wilt u meer weten over ons? Bel dan gerust voor een vrijblijvende kennismaking!

Kaboom hotel goes viral

InterAlter was asked to come up with a distinctive hotel concept. The design needed to incorporate the history of the existing building and the dynamic environment, bring the outside in, create rooms for more than two people, and lead to a scalable product that could be applied in different cities. Mosa wrote a case study about this project and published this world wide - thanx!!

Read the full story here

Join us in Aachen!

“Common Knowledge” in Aachen is the perfect chance for sharing your dreams, projects and ideas to an interdisciplinary group of creative experts.
We will be there for you, but we are far from alone…

To name few of them…

Benjamin Fleig: artists and curator from Galerie vorn und oben, with an extensive network in all Germany and a lot of knowledge to share.

Strictua: their video creations are just amazing. Marijn & Miquel are a great example of how passion, commitment and a proactive attitude can develop in something special and unique like their company!

Schauer Fotografie: I AM DIFFERENT ambassador of Nikon, a great example that the best way to be realised is to follow your talent. “The thing I am very proud of is that I decided to follow my passion and gave up a stable and safe career. Of course is has been really scary to do this (and still is every now and then) but I feel like I can finally just be me.[…]”

Geurlab: What’s the scent of your brand? After working in different industries Geurlab specialised in scent, and personalising brands through senses.

Several other experts will be in the audience undercover… your task to connect and share knowledge with them…

In cooperation with designmetropole aachen & HOTEL TOTAL

Date: 24ft February 2016
Location: Hotel Total, Kirche St. Elisabeth, Jülicherstrasse 72 a, 52070 Aachen, Germany
Time: 19.30 – 21:30
Language: English
FREE ENTRANCE

Het hele verhaal; Kaboom Hotel

Het nieuwe hotel, tegenover het centraal station van Maastricht, opende haar deuren deze zomer. Achter de karakteristieke gevels is een compleet nieuw gebouw verrezen. Het ontwerp van inter/alter neemt de grandeur van Wyck en het karakter van de stad mee naar binnen. “Het contrast kan niet groter: nieuw achter oud,  grandeur versus low cost. Ik heb genoten”, aldus Haan.

concept
De ontwerpvraag was duidelijk: een interieur voor een low cost hotel (no nonsense, efficiënt in gebruik en slim in het onderhoud), dat past bij het eigenzinnige karakter van de opdrachtgever. Het resultaat is één grote contradictie. Het standaard idee van een ‘budgethotel’ wordt volledig met de grond gelijk gemaakt. Het interieur is geïnspireerd op een historisch Frans hotel en duidelijk voelbaar uitgewerkt vanuit het functionele denken van een budgethotel. Zo is vorm gegeven aan een nieuw hotelconcept; “grandeur versus low cost” . 

interieur

Naast het narratieve deel, zijn er zowel technische als bedrijfseconomische randvoorwaarden aan een ontwerp, en dat maakt de uitdaging voor de interieurarchitect des te groter. Roger Haan beseft als geen ander dat hij werkt “in opdracht” en “ten dienste van” . “Uiteindelijk hebben we te maken met een onderneming waar geld verdiend moet worden. En dat het een duurzaam low cost hotel moest worden, maakte de opdracht alleen maar interessanter”.

De primaire bescherming van de wanden is daardoor geworden tot een van de meest in het oog springende elementen in het interieur. Het “behang” refereert naar een oude “chique” vanuit de nieuwe budget vriendelijke situatie. eenvoud en grandeur worden hier letterlijk tegenover elkaar geplaatst.  In dit motief wordt vanuit het verleden een brug gemaakt naar het Maastricht van nu. Tradities gekoppeld aan kunst, cultuur en het leven in het hedendaagse Maastricht.

 

Het meubilair daarentegen is dan weer puur functioneel en duurzaam, een tegenoffensief voor de florale storm die het grafische werk teweeg brengt.  
Net als de lichtplannen, geen overdaad, maar gewoon licht waar je het nodig hebt. Zoals in de gangen enkel de portieken bij iedere kamerdeur zijn aangelicht. “Dat geeft een veel dynamischer lichtbeeld. En je gaat zo vanzelf zachter praten in de verkeersruimten, maar daar is ook het akoestisch plafond en het kleurgebruik debet aan”.

Ik wilde vooral de contradictie aansterken tussen het hedendaagse economisch verantwoord denken en het rijke gevoel van het oude Wyck. Daardoor zijn er veel standaard materialen gebruikt maar door ze net op een andere manier te gebruiken ontstaat een associatie naar een hele andere tijd.

“zijn” Kaboom

Inmiddels is het hotel meer dan een project. Het hele bouw- en ontwerpproces is zo intensief geweest dat Roger met recht mag spreken van “zijn” Kaboom. Het interieurconcept is volledig geadapteerd door de medewerkers en doet inmiddels dienst als algehele bedrijfsfilosofie. Waardoor de contradictie nu een totaal beleving wordt - Kaboom staat voor de clash, de bang, de controverse. je zou het een hotel in de klassieke zin van het woord kunnen noemen. Maar dan met een twist anno nu. Het is een state-of-mind, een nieuwe manier van hospitality die past bij het hotel van vandaag en haar gasten.

 

Inmiddels is inter/alter alweer druk met nieuwe projecten in de hospitality en retail sector, volg hen online via www.interalter.nlof op instagram: @interalter_maastricht.